Nový druh japonského zákazníka – „býložravý muž“

Když slyšíte Japonsko, co se Vám vybaví? Snad gejši a odvážní samurajové z filmového plátna? Možná. Samurajové jako společenská třída jsou dávno ztraceni v proudu času a gejši nebo maiko můžete ještě dnes vidět třeba v uličkách starobylého města Kyoto.

 
Zdroj: KYODO PHOTO „Jsou pro mou mámu“ Mladý muž kupuje cukrovinky v obchodím domě Daimaru v Tokiu.Ale proč to vůbec píši? Nedávno se v Japan Times objevil článek, který reagoval na nový společenský jev v Japonsku. Je to aktuální téma pro společenské časopisy a veřejné diskusní pořady, zkrátka tzv. „soshokukei danshi“ - v překladu „býložraví muži“. Jsou tak označováni pánové zpravidla ve věku 20 až 30 let, kteří mají poměrně dost odlišný životní styl než jejich otcové a dědové. Tedy poválečná generace mužů, kteří zbudovali nové, sebevědomé, silné, moderní Japonsko.
 
Tito “býložravci” jsou častými hosty kosmetických salónů a místo nadbíhání děvčatům spíše navštěvují své rodiče, nosí jim různé dobroty a jsou rádi doma. Neutrácejí za drahá auta a byty, ale spíše za oblečení a investice do sebe a svého vzhledu. Nejsou soutěživí v práci a nejsou ochotní usilovat o kariéru tak jako jejich otcové a dědové. Na tento nový fenomén zareagovali obchodníci a na trhu se tak objevilo zboží, které odpovídá potřebám těchto mladíků.
 
Například kosmetická společnost Shiseido uvedla na trh již v roce 2004 oční krém a pleťovou vodu pro muže. Výrobce nápojů Suntory, uvedl letos v březnu na trh balenou vodu obohacenou o proteiny určenou mladým mužům pro štíhlou a svalnatou postavu. Během jednoho měsíce Suntory prodala polovinu z toho co, plánovala prodat za jeden rok. Protože se tito „býložravci“ narodili do vleklé ekonomické recese, jsou velmi obezřetní v utrácení peněz. Žádají kvalitu, ale za přiměřenou cenu. Sami jsou ochotni pracovat za odpovídající mzdu včetně rozumných přesčasů. Bývají však extrémně citliví na jakoukoliv kritiku a nesnášejí rady, co a jak mají dělat.
 
Zajímá Vás, co na to Japonky? Tak o tom zase příště.